over ons

De uitbraak van Covid-19 heeft de hele wereld op zijn kop gezet. De bevolking van lage- en middeninkomenslanden staat voor nieuwe uitdagingen om te overleven. Extra ondersteuning in voedsel, medicijnen, hygiëne en andere benodigdheden is nodig om de meest kwetsbare mensen te helpen.

Door de oprichting van de Shazia Ijaz Foundation (SIF) hebben we een initiatief genomen om de allerarmsten te redden van deze pandemie en de gevolgen daarvan.

ALGEMEEN

De uitbraak van Covid-19 heeft de hele wereld op zijn kop gezet. De bevolking van lage- en middeninkomenslanden staat voor nieuwe uitdagingen om te overleven. Extra ondersteuning in voedsel, medicijnen, hygiëne en andere benodigdheden is nodig om de meest kwetsbare mensen te helpen.

Door de oprichting van de Shazia Ijaz Foundation (SIF) hebben we een initiatief genomen om de allerarmsten te redden van deze pandemie en de gevolgen daarvan.

Aard van de organisatie:

De Stichting Shazia Ijaz is een niet-politieke, niet-religieuze, niet-sektarische, vrijwillige organisatie voor maatschappelijk welzijn.
Er kan worden samengewerkt met andere organisaties die aan dezelfde doelen werken.

Adres:
Prinses Beatrixstraat 8, 3931 EB Woudenberg, Nederland
Statuten: De statuten van de Stichting zijn op 16 juni 2020 verleden bij notariskantoor Hak&Rein Vos te Lelystad.
KvK: 78305314
RSIN: 861339460
Bankrekening: NL52 INGB 0006 6272 88
Website: https://shaziaijazfoundation.nl/

BELEIDSPLAN

Werkgebied:

De activiteiten van de stichting richten zich voornamelijk op hulpverlening in Pakistan. Ook in Nederland woonachtige leden van de Pakistaanse gemeenschap kunnen bij de stichting aankloppen voor steun en advies.

Doelen en doelstellingen:

De Stichting werkt zonder winstoogmerk. Geldmiddelen worden verkregen uit subsidies, donaties en schenkingen in natura.
De Stichting heeft tot doel hen te helpen die daarvoor het meest in aanmerking komen, armoede te verminderen, alfabetisering en geschoolde arbeidsverhoudingen te vergroten, kunst/muziek/sport aan te moedigen en bewustzijn te creëren over belangrijke kwesties.
De Stichting zal haar doelstellingen bereiken door kosteloos de volgende acties te ondernemen:

  • Mensen te voorzien van voedsel, medicijnen, kleding en (andere) huishoudelijke artikelen, waar zij getroffen zijn door pure armoede, natuurrampen en epidemieën, waaronder de recente Covid-19 pandemie;
  • Onderwijs te geven aan arme kinderen/volwassenen door het openen van scholen/onderwijsinstellingen en het geven van teleonderwijs;
  • Technische trainingen te geven aan ongeschoolde jongeren en volwassenen, inclusief transgenders en gehandicapten;
  • Het verlenen van schenkingen in de vorm van microkredieten voor kleine bedrijven;
  • Het openen van openbare bibliotheken, sportclubs, kunst- en muziekacademies;
  • Het organiseren van trainingen, kampen en andere activiteiten om mensen bewust te maken van belangrijke kwesties zoals ziektepreventie, gezond leven, onderwijs, milieu, bekrachtigen van vrouwen, armoedebestrijding, leiderschap van jongeren, enz.;
  • Andere activiteiten in het kader van de doelstellingen van de Stichting.

Huidige activiteiten:

  • Verstrekken van voedselpakketten
  • Verstrekken van medicijnen
  • Inrichting schoolgebouwen
  • Verstrekken leermiddelen
  • Vergoedingen aan docenten

Plannen op korte termijn:

  • Zoeken van samenwerking met andere (inter)nationale hulporganisaties
  • Geven van trainingen aan vrouwen om zelfredzaamheid te bevorderen, onder meer door het verstrekken van microkredieten.

ORGANISATIE

Lidmaatschap

  1. Vereisten voor lidmaatschap.

Een persoon die aan de volgende vereisten voldoet, komt in aanmerking om als vrijwilliger of betaald personeelslid bij de organisatie te komen:

  • 18 jaar of ouder;
  • van onbesproken gedrag;
  • instemt met en zich houdt aan de statuten en de doelen en doelstellingen van de Stichting ondersteunt.
  1. Categorieën van lidmaatschap.

(i) Vrijwilliger(s)

Iemand die bereid is om fulltime/parttime te werken zonder financiële voordelen te ontvangen. Een vrijwilliger kan reiskosten of andere ten behoeve van de stichting gemaakte onkosten vergoed krijgen. Daarvoor is toestemming vereist van ten minste twee leden van de Raad van Bestuur of van de verantwoordelijke projectleider.

(ii) Betaald personeel

Een opgeleide professional of een ervaren persoon wiens betrokkenheid nodig is om het project uit te voeren en die niet beschikbaar is als vrijwilliger, kan worden aangenomen als betaald personeelslid. Deze persoon krijgt een salaris aangeboden volgens de salarisschalen van het land waar de persoon woont en/of werkt.

Voor de benoeming van betaald personeel is de goedkeuring van ten minste twee leden van de raad van bestuur vereist.

  1. Ontslag/opzegging van het lidmaatschap van een vrijwilliger.

(i) Een vrijwilliger kan worden gevraagd te stoppen met werken als de persoon zich niet houdt aan de statuten en andere regels van de organisatie. Een dergelijke kennisgeving wordt gedaan door de verantwoordelijke projectleider, in overleg met ten minste twee leden van de raad van bestuur.

(ii) Een vrijwilliger mag stoppen met werken na een voorafgaande kennisgeving. Daarbij geldt een opzegtermijn van een maand.

  1. Ontslag/beëindiging van de diensten van betaald personeel.

(i) De raad van bestuur accepteert een schriftelijk ontslag van een betaald personeelslid. Dit ontslag dient te worden aangevraagd een maand voordat hij stopt met werken. Hij ontvangt salaris tot de laatste dag waarop hij heeft gewerkt.

(ii) Geen enkel personeelslid kan ontslag nemen zonder een opzegtermijn van één maand. Als een personeelslid onmiddellijk wil stoppen zal hij aan de organisatie een bedrag dat gelijk is aan een maandsalaris moeten voldoen.

(iii) De Raad van Bestuur kan het contract van een betaald personeelslid met onmiddellijke ingang beëindigen na betaling van een maandsalaris.

  1. Procedure voor beëindiging van vrijwilligerswerk of betaalde diensten.

De Raad van Bestuur kan een vrijwilliger vragen om te stoppen met werken of de dienst van betaald personeel te beëindigen op de volgende gronden:

  • het niet naleven van de regels en/of de arbeidsovereenkomst;
  • het niet kunnen uitvoeren van de toegewezen taken;
  • het niet beschikbaar zijn zonder kennisgeving of toestemming;
  • vanwege financieel of gedragsmatig wangedrag.

De secretaris-generaal/ projectdirecteur die verantwoordelijk is voor de vrijwilliger of het betaalde personeel wordt schriftelijk op de hoogte gebracht in geval van overtreding van de statuten of servicevoorwaarden zoals gedefinieerd in de werkovereenkomst en vraagt het lid binnen 15 dagen om een schriftelijke uitleg. De tweede kennisgeving (indien nodig) wordt op de 16e dag door dezelfde autoriteit ingediend.

De Raad van Bestuur kan de vrijwilliger of het betaalde personeelslid toestaan door te werken als hij tevreden is met de uitleg.

Indien de directie niet tevreden is met de uitleg kan de directie:

  • een vrijwilliger vragen om te stoppen met werken;
  • de diensten beëindigen van een betaald personeel die solliciteert (artikel 5D)
  1. Handicap.

Een vrijwilliger of betaald personeelslid kan in geval van lichamelijke handicap ook op tijdelijke/permanente basis worden ontslagen van actieve dienst.

  1. Overlijden.

In geval van overlijden van een betaald personeelslid, zullen alle bijdragen binnen 30 dagen na zijn/haar overlijden worden betaald aan de wettige erfgenamen/familie van het overleden personeelslid.

Organisatiestructuur

De organisatie bestaat uit:

  • Raad van Bestuur: De voorzitter, de secretaris-generaal en de secretaris van financiën vormen het dagelijks bestuur. Leden van de Raad van Bestuur blijven hun functie uitoefenen zolang ze daartoe bereid en fysiek en mentaal in staat zijn.

Het bestuur zal geen vast salaris ontvangen, maar heeft wel recht op reis- en verblijfskosten.

  • De Raad van Bestuur neemt een bezoldigde bestuurder in dienst die alle projecten van de organisatie zal leiden en overzien.
  • Betaald personeel: Dit wordt aangenomen of beëindigd onder voorwaarden zoals beschreven in artikel 5B (ii) of 5D, E.
  • Vrijwilligers: Deze worden aangenomen of ontslagen onder de voorwaarden die worden beschreven in artikel 5.

Bevoegdheden en functies

De Raad van Bestuur bestaat uit:

  • De voorzitter:

De oprichter zal de rol van de voorzitter op zich nemen. Hij/zij zal het gezicht en het hoofd van de organisatie zijn. Hij/zij leidt alle interne vergaderingen en is verantwoordelijk voor de planning. Hij/zij vertegenwoordigt de organisatie ook op lokaal, nationaal en internationaal niveau.

De Raad zal de laatste autoriteit zijn bij het maken van alle afspraken/beëindigingen en beslissingen betreffende het werk en de projecten van de organisatie.

  • De secretaris-generaal:

De secretaris-generaal is het administratieve hoofd van de organisatie. Hij/zij zal vergaderingen bijeenroepen, aantekeningen maken van de vergaderingen, verantwoordelijk zijn voor interne of externe communicatie, zowel op papier als elektronisch, mondeling, enz. Hij/zij zal kennisgevingen uitbrengen over instructies van de raad en het bestuur.

  • De financiële secretaris:

De financiële secretaris is verantwoordelijk voor het bijhouden van de bij- en afboekingen van de stichting, in de vorm van subsidies, donaties, schenkingen en uitgaven in de vorm van salarissen, rekeningen, huren, toelagen, belastingen, etc.

De Raad van Bestuur is de hoogste instantie. Als een team zullen ze samen beleid opstellen, beslissingen nemen, fondsen werven en de organisatie vertegenwoordigen op verschillende fora en onder volkeren, gemeenschappen en andere organisaties.

Vergaderingen:

  • De Raad van Bestuur heeft ten minste eens per kwartaal overleg over evaluatie en planning met elkaar. De Raad van Bestuur kan een of meer betaalde werknemers of vrijwilligers uitnodigen voor een dergelijke bijeenkomst.
  • De Raad van Bestuur kan, indien nodig, besluiten om andere regelmatige of onregelmatige vergaderingen te houden.

Betaald personeel:

De Raad van Bestuur zal indien nodig een directeur van een operationeel project of ander personeel in dienst nemen.

  • Projectendirecteur/Projectverantwoordelijken

De directeur werkt onder en op aanwijzing van de raad van bestuur. Hij/zij zal alle projecten van de organisatie beheren en overzien. Zijn/haar verantwoordelijkheden omvatten planning & implementatie, review & assessments, supervisie, levering van benodigdheden, rapportage aan de raad van Bestuur etc.

Hij/zij zal ook de voorzitter en de Raad van Bestuur vertegenwoordigen in vergaderingen op verschillende fora en recht hebben op een vast salaris, en vergoeding van reis- en verblijfskosten.

De directeur is verantwoording verschuldigd aan de Raad van Bestuur voor de duur van de in het arbeidscontract beschreven termijn.

  • Anderen:

De Raad van Bestuur zal zelf of op verzoek van de projectendirecteur of verantwoordelijk projectleider extra personeel aanstellen, zoals supervisors, docenten, trainers, coaches, bibliothecarissen, chauffeurs, schoonmakers, etc.

Benoemingstermijn van betaald personeel:

De Raad van Bestuur benoemt alleen betaald personeel voor een duidelijk gedefinieerde termijn, d.w.z. voor drie maanden, een jaar of voor de duur van bepaalde projecten. De Raad van Bestuur beoordeelt hun prestaties op regelmatige basis (driemaandelijks / jaarlijks, enz.) en kan diensten beëindigen op basis van wangedrag of onvoldoende prestaties.

Beëindiging van betaalde dienstverlening:

  • De Raad van Bestuur heeft de bevoegdheid om de directeur of enig ander betaald personeelslid met een opzegtermijn van een maand te ontslaan.
  • De directeur operations of de verantwoordelijke projectleider kan geen betaald personeelslid ontslaan, maar kan alleen een rapport of aanbevelingen sturen naar de Raad van Bestuur met een voorstel voor beëindiging van het dienstverband.

Vastgesteld door de Raad van Bestuur:

11 september 2020,
Shazia Khalid, voorzitter,
Arif Sardar, secretaris,
Pieter Jonkman, penningmeester.
Ijaz Zulfquar, directeur.

Scroll to Top
Scroll to Top